Toezeggingen
Hieronder vindt u de toezeggingen die door het college van burgemeester en wethouders aan de raad zijn gedaan.
Gemeente Hellendoorn
Postbus 200, 7440AE Nijverdal
T 0548-630 000
E gemeente@hellendoorn.nl
Hieronder vindt u de toezeggingen die door het college van burgemeester en wethouders aan de raad zijn gedaan.
Wethouder Overmeen-Bakhuis zegt toe om na te gaan of er een overzicht is van vergunningen die al wel verleend zijn, maar nog niet uitgevoerd.
Deze toezegging is 28 oktober gedaan onder voorwaarde dat de gemeenteraad van Enschede nog een besluit moet nemen.
Wethouder Nijhof heeft invulling aan de toezegging gegeven in de bestuurlijke bijeenkomst RES van vrijdag 23 november, maar daar weinig tot geen steun gekregen. Wel de toezegging dat er medio november nog op wordt terug gekomen.
Wethouder Nijhof zegt toe om met de seniorenbond contact op te nemen ivm nader onderzoek/uitwerking verkeersbewegingen Rijssensestraat - Smidsweg. Er is contact geweest en naderhand vragen (d.d. 25 januari 2021) beantwoord, zie onderstaande inhoud (d.d. 12 maart 2021):
Doorgaand (vracht)verkeer: In 2019 is er onderzoek verricht naar het doorgaande verkeer op enkele hoofdwegen waaronder de Rijssensestraat. Met behulp van camera’s zijn de kentekens en het tijdstip van passeren geregistreerd. Door een opeenvolging van meetpunten langs een route kan eenvoudig worden gepaald of het verkeer doorgaand is (dat passeert alle meetpunten binnen de gebruikelijke doorlooptijd van het traject) of bestemmingsverkeer (dat verdwijnt van het traject of passeert het laatste meetpunt pas na heel lange tijd). Uit dit onderzoek bleek dat op de route Rijssensestraat (deel tussen de Burgemeester H Boersingel en de PC Stamstraat) en Grotestraat west ( gedeelte tussen de aansluiting met de N35 en de Smidsweg ) van de 7800 getelde voertuigen op de Rijssensestraat 12,5% doorgaand verkeer was, totaal 975 voertuigen waarvan 43 vrachtwagens. De rest van het passerende vrachtverkeer (244) had zijn bestemming elders in Nijverdal-Hellendoorn. Op basis van dit onderzoek is het op dit moment niet noodzakelijk om maatregelen te treffen om het doorgaande verkeer op de Rijssensestraat tegen te gaan. Vrachtverkeer vormt op de Rijssensestraat 4% van het totaal passerende verkeer. Zowel dit percentage als de absolute aantallen wijken niet af van die op de andere hoofdwegen in Nijverdal. Er zijn op deze routes ook geen meldingen bekend van schadegevallen veroorzaakt door vrachtverkeer. Ter informatie op de Burgemeester H. Boersingel en de rijksweg N35 worden de hoogste percentages vrachtverkeer gemeten namelijk 10 -11 %.
Sluipverkeer dat de tunnel zou moeten gebruiken: Op dit moment is het niet bekend wat het aandeel is van het doorgaande verkeer dat gebruik maakt van de tunnel en andere hoofdwegen binnen onze gemeente. Om dit beter in beeld te brengen willen wij een grootschalig onderzoek laten uitvoeren op het hoofdwegennet in Hellendoorn en Nijverdal. Dit onderzoek levert pas relevante resultaten op als de beperkende covidmaatregelen zijn opgeheven en het verkeer weer de normale intensiteit heeft.
Geluidsoverlast: Geluidsniveau wordt bepaald door het totale geluid over een bepaalde periode te middelen. Uiteraard is het mogelijk dat het piekgeluid van een passerende vrachtwagen of een motorrijder die de maximumsnelheid overtreedt, hoog is, maar daar kunnen we als wegbeheerder niets aan doen. Het is dan de bevoegdheid en de taak van de politie om op te treden.
Reggesteyn : Uitbreiding van Reggesteyn op de locatie Noetselerweg hoeft geen extra problemen op te leveren voor de verkeersveiligheid op de route Rijssensestraat. Het extra fietsverkeer zal niet allemaal gebruik gaan maken van de Rijssensestraat maar zal zich verspreid via verschillende wegen afwikkelen, afhankelijk van waar de fietsers vandaan komen. De belangrijkste kruispunten in de Rijssensestraat zijn uitgevoerd als rotondes en die blijken relatief veilig te zijn in vergelijking met andere kruispunten.
Inrijverbod : Uit het bovengenoemde onderzoek uit 2019 onderzoek blijkt dat het meeste vrachtverkeer op de Rijssensestraat bestemmingsverkeer is. Een inrijverbod voor doorgaand verkeer zal dus maar zeer beperkte invloed hebben en is daarom op dit moment niet noodzakelijk.
30 kilometer zone: De Tweede Kamer heeft onlangs besloten om de leidende maximumsnelheid binnen de bebouwde kom terug te brengen van 50 naar 30 kilometer per uur. Een limiet van 50 kilometer per uur is nog toegestaan op doorgaande wegen als de verkeersveiligheid niet in gevaar is. Zo hoopt de Tweede Kamer het aantal verkeersdoden te doen dalen. Uitzonderingen zijn nog wel mogelijk, bijvoorbeeld op doorgaande wegen of plekken waar dit veilig kan. Naar onze overtuiging vormt de Rijssensestraat zo’n uitzondering.
Daar komt nog het volgende bij. In Nederland zijn er eisen verbonden aan de inrichting van 30 km wegen. Zo kennen deze 30 km wegen geen fietsvoorzieningen. En juist om de veiligheid van fietsers (en voetgangers) te bevorderen zijn die fietsvoorzieningen op de Rijssensestraat noodzakelijk. Ook al zou het doorgaande vrachtverkeer geen gebruik meer maken van de Rijssensestraat; het blijft een drukke weg. Een 30 km straat is volgens de eisen ingericht met klinkerverharding. Met grote verkeersstromen zal de geluidsbelasting op de aanliggende woningen door die klinkers nog steeds aanwezig zijn en misschien zelfs wel toenemen. Tel daar nog bij op dat via een 30 km weg de doorstroming van het verkeer vertraagt en de tijd waarin hulpdiensten bij de plaats van calamiteit kunnen komen, verlengt. Het is dus niet zo eenvoudig om van bijvoorbeeld de Rijssensestraat, maar ook van andere wegen, een 30 km zone te maken. De nadelen van zo’n maatregel zijn in dit geval vele malen groter dan de eventuele voordelen. Nogmaals, uw zorgen begrijpen wij, maar op grond van het bovengenoemde zien wij op dit moment geen mogelijkheden om maatregelen te nemen die die zorgen kunnen wegnemen.
Wethouder Nijhof heeft invulling aan de toezegging gegeven in de bestuurlijke bijeenkomst RES van vrijdag 23 november, maar daar weinig tot geen steun gekregen. Wel de toezegging dat er medio november nog op wordt terug gekomen.
Wethouder Overmeen-Bakhuis zegt toe te waken voor een goede mix van woningen voor diverse doelgroepen in het centrum van Nijverdal. Ook zegt zij toe dat zij zich zal buigen over een doelgroepenverordening als middel om die goed mix te verkrijgen.
Deze toezegging is afgehandeld in de inforonde van 6 april 2021, agendapunt 5: Strategische planning woningbouw
https://raad.hellendoorn.nl/vergaderstukken/vergadering/informatieronde-6-april-2021-4
In de debatronde is toegezegd om vooraf aan de raadsvergadering van 20 oktober een verduidelijking te geven over het aantal parkeerplekken. Dit is gebeurd per mail, 19-10-2020.
De zienswijzennota is (wat) aangepast in de 1e alinea: de norm is 14 parkeerplaatsen. Aangezien volledig parkeren op eigen terrein niet mogelijk is en we dit vanuit volkshuisvestingsbeleid een belangrijke aanvulling vinden, is gekeken hoe we het parkeren verantwoord kunnen oplossen. Er worden 8 parkeerplaatsen aangelegd en voor 6 parkeerplaatsen een bijdrage in het Parkeerfonds.
Nadere toelichting per mail 20-10-2020: Een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning nodig is wordt getoetst aan de Nota Parkeernormen. Deze nota stelt dat, in beginsel, het benodigde aantal parkeerplaatsen op eigen terrein moet worden aangelegd. Dat in, op, onder of naast het gebouwde zijn. Als dit niet mogelijk is maar de ontwikkeling is wel van groot belang voor de gemeente Hellendoorn dan kan het college vrijstelling geven van deze eis. Wel dient er dan voor het aantal plaatsen dat niet op eigen terrein kan worden aangelegd een storting in de parkeerfonds te worden gedaan. De gemeente verplicht zich dan om binnen 10 jaar en binnen 1000 meter van het bouwplan de benodigde parkeerplaatsen aan te leggen. Ook mag het geld gebruikt worden om andere maatregelen te treffen die het parkeren bevorderen. Voor het onderhavige bouwplan is deze berekening gemaakt.
Het verlenen van de vrijstelling betekent dat er, volgens de normen, te weinig parkeerplaatsen worden aangelegd. Dat wordt door de storting in het parkeerfonds op termijn ‘gerepareerd’ maar ontstaan er in de tussenliggende periode geen parkeerproblemen? Om die vraag te kunnen beantwoorden wordt ook naar de omgeving van het bouwplan gekeken. Zijn daar parkeervoorzieningen? Op welke loopafstand tot het bouwplan liggen ze en op welke tijdstippen worden ze gebruikt? Kunnen deze parkeerplaatsen een tijdelijk tekort opvangen? Weliswaar wordt het parkeerterrein goed gebruikt maar blijkt op basis van parkeeronderzoek dat de parkeerdruk in de omliggende straten laag is (<20%). Voor ons is dit voldoende om positief te adviseren over de vrijstelling.
Soms wordt er gekozen voor een gebiedsgerichte aanpak. Dat gebeurt vooral bij nieuwe en grotere ontwikkelingen zoals het Masterplan van Nijverdal (2002) en nieuwbouwlocaties als Hellendoorn Noord en Kruidenwijk Zuid. Dan worden niet de afzonderlijke bouwplannen beoordeeld maar wordt de parkeervraag van de verschillende functies met elkaar in verband gebracht. Bij een gebiedsgerichte aanpak wordt een parkeerbalans gemaakt waarin de percentages uit bijlage 3 van de Nota Parkeernormen een rekenfactor zijn. In dit geval is geen sprake van een gebiedsgerichte aanpak.
De tekst in de toelichting van het bestemmingsplan wordt aangepast met de vaststelling van het plan.
Deze aanpassing wordt niet genoemd in het raadsbesluit, omdat de toelichting niet juridisch bindend is.
Er zijn in principe voldoende parkeerplaatsen voor de functies rondom het terrein. Mocht blijken dat er in de toekomst toch onvoldoende parkeerplaatsen zijn, dan kunnen er vanuit het Parkeerfonds extra parkeerplaatsen worden aangelegd.
In de debatronde vragen fracties ChristenUnie, GroenLinks en Lokaal Hellendoorn of het toepassen van de voucher regeling een bevoegdheid was van het college. Voordat dit onderwerp als bestemmingsplanwijziging wordt geagendeerd, verzoeken deze fracties om een (schriftelijk) antwoord. De vraag is per mail beantwoord (d.d. 23-8-2021), zie ook bijlage.
Tekst grootte
{{ settings.zoom }}%