Toezeggingen
Hieronder vindt u de toezeggingen die door het college van burgemeester en wethouders aan de raad zijn gedaan.
Gemeente Hellendoorn
Postbus 200, 7440AE Nijverdal
T 0548-630 000
E gemeente@hellendoorn.nl
Hieronder vindt u de toezeggingen die door het college van burgemeester en wethouders aan de raad zijn gedaan.
Afgehandeld, zie bijgaande Bijlage en Overzicht.
Antwoord per mail 4 juni 2020:
De geluidswerendheid van geluidsschermen langs de N35 wordt niet getoetst in een Omgevingsvergunning. Gemeente is geen bevoegd gezag in deze situatie. De geluidschermen aan de zuidzijde van de N35 bij de Baron van Sternbachlaan zijn qua ligging, lengte en hoogte opgenomen in het Tracébesluit N35 Nijverdal - Wierden. Het Tracébesluit is vastgesteld door het Rijk.
In het kader van het Tracébesluit is akoestisch onderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek wordt aan de hand van vigerende wet- en regelgeving bepaald welke geluidschermen moeten worden toegepast in deze situatie. De in het Tracébesluit opgenomen geluidschermen zijn minimaal overeenkomstig het akoestisch onderzoek en voldoen daarmee aan de wet- en regelgeving.
Zie bijlagen.
Geachte commissieleden,
Bij dezen ontvangt u de informatie over de stand van zaken omtrent de bibliotheken in onze gemeenten.
Dit n.a.v. de vraag van mevrouw A. Dubbink van Lokaal Hellendoorn.
* In de afgelopen periode konden mensen wel bij de vestiging in Nijverdal en Hellendoorn terecht op spreekuur en om boeken af te halen. Hier maakten ook mensen vanuit Haarle, Daarle, Daarleveen gebruik van.
* Locatie Nijverdal is zoals bekend op 18 mei geopend, al is het in aangepaste vorm zoals ze ook communiceren op de website.
* Locatie Hellendoorn is vanaf vandaag, 25 mei, geopend.
* Vanaf 15 juni willen ze sowieso alle vestigingen geopend hebben, dus inclusief Haarle, Daarle en Daarleveen. Ze overwegen om eerder te openen, maar het is in de praktijk niet zo eenvoudig dit te realiseren. Daar moet nog een besluit over genomen worden:
* Op locatie Daarle en Daarleveen werkt één en dezelfde persoon. Om open te zijn moet je met meer dan één persoon aanwezig zijn. Onder andere moet iemand bij de deur staan. Daar kun je geen vrijwilliger neerzetten, want diegene krijgt ook veel vragen.
* Medewerkers van de bibliotheken vallen zelf vaak in de risicogroep en als ze klachten hebben zijn ze ook niet beschikbaar. Dus kwetsbaar en een uitdaging qua personele bezetting.
* De bibliotheken kunnen slechts beperkt opengesteld worden, omdat boeken o.a. schoongemaakt moeten worden. Boeken moeten daarnaast in quarantaine voor 36 uur (dit was aanvankelijk 72 uur)
* Het hele protocol, zoals op locatie Nijverdal is toegepast, is op de kleinere locaties erg complex toepasbaar als het gaat om logistiek. Daarnaast moeten de kuchschermen nog geplaatst worden op de kleine locaties. Hier wordt nog aan gewerkt.
* In Nijverdal ervaren ze het als een knelpunt dat de hoofdentree nog gesloten is. Het zou het logistieke proces (o.a. inleveren van boeken) ten goede komen als deze ingang ook open is. De huidige oplossing met gebruik van de deuren aan de zij- en achterkant wordt als suboptimaal beleefd.
* Op dit moment buigen ze zich nog op de zgn. 'verblijfsfunctie' van de bibliotheek, zoals koffiedrinken en gebruik maken van de leestafel en PC's. Dit kan niet zonder meer opgesteld gesteld worden. Dit vergt beleid op maat en handhaving ervan in de praktijk.
met vriendelijke groet,
Anja van den Dolder-Soeten
De gemeente Hellendoorn heeft gekozen voor een rekenkamerfunctie met een volledig onafhankelijke rekenkamer. Zowel de directeur als de ondersteuning bestaat uit externen. De invulling is zonder raadsleden of aan fracties gelieerde leden. Daarmee voldoen we al aan het in voorbereiding zijnde wetsvoorstel ‘versterking decentrale rekenkamers’ van de minister van Binnenlandse Zaken.
De brief wordt ambtelijk toegelicht vooraf aan of in de raadscommissie grondgebied van 20 mei 2020. Vindt het vooraf (om 19 uur) aan de commissievergadering plaats, dan wordt deze infosessie live uitgezonden en is dat naderhand na te zien.
In overleg met de horeca ondernemers zijn de terrassen uitgebreid.
In april 2020 heeft B en W besloten om een bijdrage te verlenen aan de Duurzaamheidswinkel voor 2 jaar met een evaluatie na 1 jaar.
Nota B&W + voortgangsrapportage Programma Duurzaamheid is tkn verzonden naar raads- en burgerleden op 9 juni 2021.
Bijgaand punt wordt verwerkt in de prestatieafspraken voor 2021
Tekst grootte
{{ settings.zoom }}%