Toezeggingen
Hieronder vindt u de toezeggingen die door het college van burgemeester en wethouders aan de raad zijn gedaan.
Gemeente Hellendoorn
Postbus 200, 7440AE Nijverdal
T 0548-630 000
E gemeente@hellendoorn.nl
Hieronder vindt u de toezeggingen die door het college van burgemeester en wethouders aan de raad zijn gedaan.
Wethouder Oord zegt toe om de raad een overzicht toe te sturen, op hoofdlijnen, waar de 160 woningen zijn gebouwd.
Wethouder Lage Venterink zegt toe om na te gaan of er een toename is van het aantal jongeren dat het jongerenwerk bezoekt en of het aantal fte's aan jongerenwerkers toereikend is ook vanuit veiligheidsoverwegingen.
Antwoord:
In 2021 en 2022 is er tijdelijk extra ingezet op het jongerenwerk, mede vanwege corona (denk hierbij aan de inzet van een extra Join Us groep). In totaal is de formatie met zo’n 25 uur uitgebreid. In 2020 was de inzet ongeveer 1,3 fte. Op dit moment is dit ongeveer 2fte.
De inloop in Place2be is moeilijk te voorspellen. Gedurende de openingstijden kunnen er 5 tot 35 jongeren aanwezig zijn. De inloop is ’s avonds drukker geworden en ook de middagen in de winter worden meer bezocht. Vanuit het jongerenwerk wordt aangegeven dat extra inzet wenselijk is. De portefeuillehouder gaat hierover, ook in het kader van kennismaking, na de zomervakantie met hen in overleg.
Wethouder Lage Venterink zegt toe om na te gaan of kostenbesparing door gebruik van Doorbraakmethode gebaseerd is op eigen ervaring of op meer algemene ervaringen.
Antwoord wethouder Lage Venterink:
De kostenbesparingen zijn gebaseerd op de algemene ervaringen, die het Instituut voor Publieke Waarden tot nu toe vooral heeft opgedaan bij grotere gemeenten. Wij zijn aan het inwerken op de methode en hebben nog geen lokale ervaringscijfers beschikbaar.
Wethouder Lage Venterink zegt toe om na te gaan of de hele categorie gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire, dus erkende gedupeerden en gedupeerden die in afwachting zijn, worden ondersteund door de gemeente.
Antwoord wethouder Lage Venterink:
Alle 102 ouders zijn aangeschreven. We maken geen onderscheid tussen erkende gedupeerden en niet-erkende gedupeerden. Ook merken we op dat weinig ouders zich tot nu toe hebben gemeld voor hulp. Dit kan komen, doordat het vertrouwen in de overheid is geschaad. We hebben getracht om de drempel te verlagen door de ouders ook telefonisch te benaderen. Door de belactie zijn er wel een tweetal hulpvragen ontstaan.
Wethouder Lage Venterink zegt toe om na te gaan of het mogelijk is een informatiebijeenkomst over aanbesteding sociaal domein te organiseren en zal daar bij de raad op terug komen.
Antwoord wethouder Lage Venterink:
Op 30 augustus zal de raad tijdens een informatieronde geïnformeerd worden over de strategische inkoop Jeugd. Voor de Wmo verloopt dit proces niet parallel. De verwachting is dat in het vierde kwartaal van 2022 de raad hier nader over geïnformeerd kan worden.
Wethouder Lage Venterink komt schriftelijk terug op vraag over hoeveel gebruik er is gemaakt van de subsidie voor verduurzaming van maatschappelijk vastgoed.
Wethouder Lage Venterink zal navragen of het klopt dat er geen noodzaak is om vooruit te lopen op de totale afweging in het integrale huisvestingsplan als het gaat om basisschool De Veenbrug.
Antwoord (zie mail d.d. 11 juli 2022):
De gemeente Hellendoorn en de schoolbesturen hebben in 2021 uitgesproken een nieuw toekomstbestendig Integraal Huisvestingsplan onderwijs (IHP) op te stellen. De beoordeling van de aanvraag voor vervangende nieuwbouw die het bestuur in 2021 voor basisschool De Veenbrug heeft gedaan, is in het licht van dit besluit gedaan. Aangezien er geen bouwkundige of onderwijskundige noodzaak was om De Veenbrug per direct te vervangen, is besloten de resultaten van het IHP af te wachten. Door middel van een Hellendoorns IHP willen we op basis van visie, gerichte analyse, scenario-ontwikkeling en de financiële vertaling daarvan, de kaders bieden waarbinnen de gemeente en de schoolbesturen investeren in onderwijshuisvesting. Het IHP fungeert op deze manier als koersdocument.
De genoemde beoordeling wordt jaarlijks gedaan door een bouwkundige en een onderwijsmedewerker van de gemeente. Uiteraard wordt dit met de scholen besproken en neemt het college hierover een besluit. Dit laat onverlet dat we ons bewust zijn van het feit dat basisschool De Veenbrug gehuisvest is in een oud gebouw, dat te maken heeft met verzakkingen. Onduidelijk is of die verzakkingen in zijn geheel te wijten zijn aan de werkzaamheden aan het kanaal, of dat de veengrond daar ook debet aan is. In ieder geval heeft het schoolbestuur van de provincie Overijssel €10.000,-- beschikt gekregen om herstelwerkzaamheden uit te voeren.
Wethouder Nijenbanning zegt toe om na te gaan of de gemeente actief natuurlijke vijanden inzet bij bestrijding van eikenprocessierups.
Wethouder Nijenbanning zegt toe om de raad schriftelijk te informeren op basis van welke grondslag gemeente bedrag van 14.000 euro aan de kinderboerderij gaat betalen.
Antwoord: Op 18 april 2017 heeft de gemeenteraad van Hellendoorn ingestemd met een cofinancieringsbijdrage van € 20.000,00 voor de kinderboerderij in het kader van het LEADER programma.
LEADER is een Europese programma (subsidieregeling) ten behoeve van de revitalisering van het platteland. Het kenmerkt zich doordat het juist initiatieven vanuit de samenleving ondersteunt en als de projecten voldoende LEADERwaardig zijn ook subsidieert.
Het komt er op neer dat de Europese Unie voor elke euro 2 euro op tafel legt, en daarnaast de provincie ook. Dus 1 euro wordt 4 euro. De projecteigenaar/indiener dient daarnaast ook grofweg de helft aan financiering bij te dragen. Dat kunnen financiële middelen zijn maar ook door bijv eigen uren of uren van vrijwilligers. Anders gezegd: de EU, provincie en gemeente cofinancieren in het project.
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voert namens de provincie Overijssel de regeling uit. Daarnaast werkt de systematiek als volgt: de projectindiener dient de gemaakte kosten vooruit te betalen en na het indienen van voortgangsrapportages berekent RvO de hoogte van de subsidie die dan wordt uitgekeerd aan de projectindiener. Aan de achter kant int RvO dan de bijdragen bij respectievelijk de EU, de provincie en de gemeente.
Dit is in het kort uitgelegd hoe de systematiek werkt bij LEADER.
Wethouder Dubbink zegt toe er bij de raad op terug te komen hoe het staat met de stand van zaken rondom het sociaal plein en hoe dat verder wordt uitgewerkt.
Antwoord wethouder Dubbink:
Samen met wethouders en partijen uit het voorliggende veld wordt nader onderzocht hoe de toegang van zorg voor onze inwoners het beste georganiseerd kan worden. Data is verzameld en zal in het derde kwartaal verder geanalyseerd worden. Naar verwachting zal de raad in het vierde kwartaal nader geïnformeerd worden. In de tussenliggende periode vinden de casuïstiekbesprekingen gewoon plaats en komt de toegang tot zorg voor onze inwoners niet in het gedrang.
Wethouder Dubbink zegt toe om uit te zoeken of de wachttijd dagbesteding is terug te brengen ook kijkend naar de pilot die loopt en zal de raad daarover informeren.
Antwoord wethouder Dubbink:
In Enschede is er een pilot geweest waarbij de wijkverpleegkundige, die de inwoner al kent, de onderbouwing voor de Wmo maatwerkvoorziening aanlevert. De Wmo-consulent beoordeelt dit en zo hoeft er geen ‘nieuw’ onderzoek plaats te vinden wat tijd bespaart voor de inwoner en de consulent. Vanuit de Twentse Koers, een strategische samenwerking tussen de veertien Twentse gemeenten, zorgverzekeraar en zorgkantoor Menzis, GGD Twente en provincie Overijssel, is het aanbod gekomen om aan te sluiten bij een landelijk project dat voortbouwt op deze goede ervaringen. We zien zeker meerwaarde om hierbij aan te sluiten en wachten momenteel op meer informatie over de randvoorwaarden van deze pilot (capaciteit/budget/tijdsinvestering).
Wethouder Lage Venterink zal de raad meer in detail informeren over de kosten voor energietoeslag waarbij hij opmerkt ervan uit te gaan dat het personeelskosten betreft.
Wat is daarvoor gedaan?
Antwoord wethouder Lage Venterink:
Het Rijk heeft 39 miljoen beschikbaar gesteld voor uitvoeringskosten inzake de energietoeslag. Voor de ambtshalve toekenningen geldt dat we de uitvoering binnen de huidige formatie oplossen. Daarnaast gaan we ervan uit dat er minimaal 600 tot maximaal 750 aanvragen ingediend gaan worden. De verwachting is dat er 1,5 uur per aanvraag benodigd is om de aanvraag te kunnen beoordelen. Hierdoor zal er in ieder geval 900 uur aan extra personele capaciteit moeten worden ingehuurd. Daarnaast is er ook personele inzet benodigd om beleidsmatig de eenmalige energietoeslag vorm te geven en te implementeren. De totale uitvoeringskosten bedragen hierdoor naar verwachting circa € 65.000 euro.
Er zijn 343 ambtshalve toekenningen, ongeveer 40 moeten nog uitgekeerd worden. Er staan op dit moment 310 aanvragen open, waarvan 73 aanvragen in behandeling. Deze worden allen tijdig afgehandeld, tenzij aanvragen niet volledig zijn. Na de zomer plaatsen we opnieuw een oproep voor onze inwoners die nog geen aanvraag hebben ingediend.
Burgemeester Eijbersen zegt toe om na te gaan waar de afwijking van 350% bij te verwachten uitgifte rijbewijzen vandaan komt.
Toezegging: De wethouder zegt toe een informatiebijeenkomst te organiseren over de Stadsbank na het zomerreces.
Toezegging: wethouder Dubbink zegt toe in gesprek te gaan met hogerer overheden, met de gedeputeerde, dat gebiedsgerichte aanpak centraal moet staan en spreekt waardering uit voor het krachtige signaal dat met de motie wordt gegeven. Het college adviseert positief over de gewijzigde motie, waarbij de portefeuillehouder aangeeft dat het college de zinsnede in het dictum 'plan moet terug naar de tekentafel' interpreteert als dat niet wordt ontkend dat er een stikstofprobleem is maar dat het over het proces en de gebiedsgerichte aanpak gaat.
Toezegging: Wethouder Oord geeft aan dat de toezegging die zij heeft gedaan in de debatronde over doelgroepenbeleid als volgt wordt gewijzigd: wethouder komt met actualisering van het doelgroepenbeleid (woonvisie).
Aanvullend op de toezegging uit de debatronde over voorstel adviesrol raad geeft de wethouder aan 1x per jaar een evaluatie op dit stuk te doen, waarbij de eerste keer in de loop van 2023 zal zijn.
Het Strategisch Woonbeleid - Doelgroepenbeleid 2022 -2025 is voor advies voorgelegd aan de raad in de debatronde van 4 oktober 2022.
Wethouder Lage Venterink zegt toe de volgende keer ook de quickscan van de rekenkamer over de jaarstukken van de gemeenschappelijke regelingen te betrekken in het voorstel aan de raad.
Tekst grootte
{{ settings.zoom }}%