Toezeggingen
Hieronder vindt u de toezeggingen die door het college van burgemeester en wethouders aan de raad zijn gedaan.
Gemeente Hellendoorn
Postbus 200, 7440AE Nijverdal
T 0548-630 000
E gemeente@hellendoorn.nl
Hieronder vindt u de toezeggingen die door het college van burgemeester en wethouders aan de raad zijn gedaan.
Wethouder Beintema komt volgende week terug op technische vragen over tunnel bij Rendac.
Antwoord: Wethouder Beintema heeft de vragen over tunnel bij Rendac in de debatronde van 5 oktober 2021 beantwoord.
Toezegging: Wethouder Beintema zegt toe om na te vragen of de regeling wel of niet is gesloten.
Antwoord:
SUVIS algemeen
Nav een motie op 14 juli jl door Kuiken en Westerveld is de SUVIS regeling opnieuw opengesteld. Deze regeling verhoogt het uitkeringsplafond van SUVIS en opent een nieuwe aanvraagronde voor deze uitkeringen van 1 oktober 2021 tot en met 31 januari 2022.
Het uitkeringsplafond van de SUViS is opgehoogd met een bedrag van € 98.500.000. Het kabinet heeft besloten deze middelen vanuit 2023 naar voren te halen. De middelen zijn een onderdeel van het totale budget van € 360.000.000 dat beschikbaar is gesteld voor het verbeteren van ventilatie op scholen. Daarnaast is met deze regeling de looptijd van de projectperiode aangepast. Een project waarvoor een uitkering wordt verleend dient uiterlijk 31 augustus 2022 aan te vangen en uiterlijk 31 augustus 2024 afgerond te zijn. Ook voor aanvragen die reeds beschikt zijn is de projectperiode aangepast. De overige randvoorwaarden in de SUViS blijven ongewijzigd en van toepassing op aanvragen die worden ingediend in de tweede aanvraagperiode.
In het BOLO zullen schoolbestuurders nog een keer gewezen worden op de regeling.
Reggesteyn
Het plan voor gecentraliseerde huisvesting van Reggesteyn voorziet in het gedeeltelijk handhaven van het bestaande schoolgebouw aan de Noetselerbergweg. Op grond hiervan is een aanvraag gedaan voor de SUVIS regeling. Met de bouwactiviteiten moet dus nu voor 31-08-2022 een aanvang gemaakt zijn om deze middelen in te mogen zetten. Daar er voor het daadwerkelijk opbouwen eerst een noodzakelijke ‘sloop-fase’ is, is de verwachting op dit moment dat de ventilatievoorziening in het bestaande gebouw nog in december gesloopt kan worden. Daarmee zijn de middelen dan ‘veilig gesteld’.
Wethouder Nijhof zegt toe om, daar waar in het communicatieplan staat dat ondernemers kunnen reageren tot 1 januari 2022 gewijzigd wordt in tot 1 april 2022, dus nog ruim voor de ingangsdatum van 1 juli 2022. Het plan dateert al van enige tijd terug; de meeste data waren daar op aangepast, deze nog niet.
Antwoord: De datum (waarop ondernemers kunnen reageren op het voorstel voor de invoering van de Ja/Ja-sticker) is aangepast in het communicatieplan (was 1 januari 2020 en is nu 1 april 2022).
Wethouder Overmeen-Bakhuis zegt toe om in overleg te gaan met de ondernemers van de markt om samen met hen de markt in te tekenen, waarbij het gehele huidige marktgebied wordt betrokken zonder dat dit per definitie zo wordt ingevuld.
Er is overlegd met de bestuursleden van de markt.
Wethouder Nijhof geeft aan dat, wanneer afgeweken wordt van parkeren op eigen terrein, de raad op de hoogte wordt gesteld, zodat de raad wat meer gevoel krijgt bij afwijkingen.
Is doorgegeven aan de organisatie.
Wethouder Nijhof zegt toe om één keer per jaar, maar één keer per drie jaar indexatie toe te passen om zo op afgeronde bedragen uit te komen.
Dit is meegegeven aan de ambtelijke organisatie.
Wethouder Nijhof zegt toe om halverwege de periode, en niet pas in 2026, na te gaan hoe het staat met de verhouding tussen residuele grondwaarde en de grondprijzen zoals opgenomen in de nota.
Raad 21 september 2021: Wethouder Nijhof zegt toe, en herhaalt daarmee de toezegging gedaan in de debatronde van 14 september, om halverwege de periode en niet pas in 2026 te evalueren hoe het staat met de verhouding tussen residuele grondwaarde en de grondprijzen zoals opgenomen in de nota.
Dit is meegegeven aan de ambtelijke organisatie.
Wethouder Beintema zoekt uit hoe mensen zoals ouderen of met een beperking die moeite hebben met het installeren van de corona QR-code geholpen kunnen worden, zodat ze niet belemmerd worden in bezoek aan theater, bibliotheek etc.
Antwoord: Wethouder Beintema heeft de vraag mondeling beantwoord in de raadsvergadering van 21 september 2021: Stichting De Welle was al bezig dit op te pakken binnen de eigen activiteiten. De gemeente en De Welle hebben hier een overleg over op 23 september, waar ook de bibliotheek bij aanschuift.
Wethouder Nijhof stelt voor, gehoord hebbende de beraadslagingen, met de afdeling verkeer de inbreng van raadsleden, insprekers en briefschrijvers uit te zoeken en daarnaast ook contact te zoeken met de bestaande werkgroep en de omwonenden waaronder de briefschrijvers over de planvorming. Daarna wordt de raad hierover geïnformeerd.
Wethouder Nijhof zegt toe om de keuzes die gemaakt zijn zo goed mogelijk te motiveren; hij deelt de zorg die wordt uitgesproken ivm uitval van de betrokken beleidsmedewerker en geeft aan dat vervanging tot dusver niet mogelijk was.
De raadsleden stemmen hiermee in. Nadruk heeft het tijdspad; de vaart moet erin blijven maar wel met waarborg van zorgvuldigheid. Ook wordt gevraagd naar een toelichting op het financiële verhaal.
De voorzitter concludeert dat het college het stuk terugneemt en met een nieuw, aangepast voorstel terugkomt bij de raad; verdere agendering via eventueel informatieronde is aan de agendacommissie.
CDA heeft signalen gehad dat het schoolvervoer niet goed geregeld was bij aanvang van het nieuwe schooljaar; namen van leerlingen bleken niet tijdig te zijn doorgegeven. Hoe kan dit in de toekomst worden opgelost? De vraag wordt doorgezet naar wethouder Van den Dolder om (schriftelijk) te beantwoorden.
Deze toezegging is afgedaan per e-mail aan raads- en burgerleden op 9 september 2021: De opstart van het leerlingenvervoer voor schooljaar 2021-2022 verliep helaas niet vlekkeloos. In de eerste week bleek namelijk dat een aantal leerlingen (deels onterecht) niet op de lijst richting onze vervoerder stond en dus ook niet was ingepland. Vervoerder beschikte niet per direct over voldoende extra taxi’s en chauffeurs en daarom kon er niet meteen een nieuwe sluitende planning worden gerealiseerd. Wij hebben ouders/verzorgers van betrokken leerlingen aangeboden dat zij zelf een taxi konden inschakelen of zelf het vervoer mochten verzorgen en dat de kosten hiervan gedeclareerd konden worden bij de gemeente (tot het moment dat de leerling weer regulier met het leerlingenvervoer kon reizen).
In de eerste weken werden de meeste kinderen geleidelijk aan opgenomen in de routes en per 8 september verliep het leerlingenvervoer weer zoals voorheen. Eerder bleek niet mogelijk omdat er ook door andere gemeenten veel verlate aanmeldingen binnenkwamen bij de vervoerder.
Op dit moment is nog niet duidelijk hoe het heeft kunnen gebeuren dat een aantal leerlingen niet op de lijst richting vervoerder stond. Hier doen wij verder onderzoek naar.
Toezegging: Wethouder Nijhof zal laten weten waar Landschap Overijssel de herplantplicht gaat invullen.
Herplant komt op 2 percelen van het Landschap nabij de Veenweg 2, aan het spoor.
Wethouder Beintema zal de vraag of het niet slim is om intentie vast te leggen om verplichting vast te leggen om binnen 6 weken onderzoek te doen bij jeugdzorg, zoals bij WMO wel het geval is doorzetten naar wethouder Van den Dolder.
Antwoord: Dit vloeit voort uit de bepalingen in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb), die wij volgen (in de Jeugdwet is niets geregeld daarover) .Dit zijn uiterlijke termijnen. De werkorganisatie streeft waar dat kan en nodig is naar sneller en zo snel mogelijk, om daarmee de wachttijd te beperken. Maar het is niet verstandig om af te wijken van de wettelijke norm in de verordening. Zie onderstaand (deel) artikel uit de Verordening:
Artikel 2.10 Indienen aanvraag
Wethouder Beintema zorgt dat er een antwoord komt op de vraag 'hoe de raad het artikel 9.2 woningaanpassing minderjarige cliënt' moet lezen vooraf aan de raad van 21 september 2021.
Wethouder Beintema zorgt dat er wat meer achtergrondinformatie komt over het verlaagd PGB tarief voor ZZP'ers van 85% aan ZZP'ers (artikel 7.1).
Antwoord:
Artikel 9.2 woningaanpassing: In de wijziging van de Verordening die nu voorligt bij de raad is in artikel 9.2 “d. een woonvoorziening in de vorm van een woningaanpassing voor een minderjarige cliënt;” verwijderd tov de huidige verordening.
Ter toelichting hierop het volgende: T.a.v. een woningaanpassing voor een minderjarige cliënt is in het (landelijke) Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 geregeld, dat gehuwde personen, waarvan ten minste een van beiden de pensioengerechtigde leeftijd nog niet heeft bereikt, geen bijdrage is verschuldigd. Reden om dit niet langer in de verordening op te nemen en aan te sluiten bij de landelijke regelgeving hierover.
Samengevat betekent het vorenstaande dat met de verwijdering van 9.2 onder d uit de Verordening, zoals hierboven verwoord er in de praktijk niets wijzigt.
Vraag 3: ZZP 85% tarief waarom? ZZP-ers vallen veelal onder de categorie ondersteuning die beroepsmatig wordt geboden, maar niet aan alle kwaliteitseisen voldoen zoals wij die stellen aan onze gecontracteerde zorgaanbieders. In artikel 7.2 lid 1 sub b van de Verordening hebben wij vastgelegd dat zij 85% van het natura tarief ontvangen. De toelichting in de Verordening zegt hierover het volgende:
Ondersteuning en jeugdhulp die beroepsmatig wordt geboden en die niet aan alle kwaliteitseisen voldoet
Bij ondersteuning en jeugdhulp die niet-beroepsmatig wordt geboden, werken de aanbieders niet volgens vastgestelde kwaliteitsstandaarden (bv. ZZP-ers). Voor hen geldt:
Betekenis: Als ZZP-er val je in de 85% tarief categorie als je aan bovenstaande eisen voldoet.
Om voor het 90% tarief (artikel 7.2 lid 1 sub a van de Verordening) in aanmerking te komen, stelt de toelichting het volgende:
Ondersteuning en jeugdhulp die beroepsmatig wordt geboden en aan alle kwaliteitseisen voldoet
Bij ondersteuning en jeugdhulp die beroepsmatig wordt geboden, werken de aanbieders volgens vastgestelde kwaliteitsstandaarden (professionele organisaties). Voor hen gelden dezelfde kwaliteitseisen als voor de gecontracteerde aanbieders. Zie ook artikel 10.1 van de verordening. Een ZZP-er voldoet in de praktijk nooit volledig aan deze eisen. Vandaar dat een ZZP-er in het 85% tarief valt. Daarnaast kan gesteld worden dat een ZZP-er in de regel minder overheadkosten heeft dan een professionele organisatie.
Lokaal Hellendoorn heeft vragen gesteld over parkeernota, eind juni, heeft nog geen antwoord gehad. Wethouder Nijhof geeft mondeling een reactie; heeft waarschijnlijk met eerder genoemde problematiek te maken. Hij zoekt het nader uit.
Wethouder Nijhof heeft de vragen beantwoord d.d. 15-9-2021, zie bijlage.
VVD heeft gevraagd wanneer de raad het rapport Berenschot over benchmark kan verwachten. Burgemeester Raven geeft mondeling een reactie dat zij nog geen datum kan aangeven; het college heeft het rapport zelf nog niet. Ze vraagt het na.
Antwoord: de agendacommissie wordt gevraagd om het onderwerp te agenderen voor een besloten informatieronde aangezien het medewerkers betreft. Het gaat om een presentatie, er zijn geen stukken.
Lokaal Hellendoorn heeft een vraag aan wethouder Van den Dolder hoe het staat met mogelijkheden om in de kernen de bibliotheken te plaatsen in multifunctionele accommodatie nav eerdere opmerkingen in kader van bezuinigingen . De vraag wordt doorgezet naar wethouder Van den Dolder om (schriftelijk) te beantwoorden.
De vraag is per e-mail beantwoord op 9 september 2021. De toezegging is daarmee afgehandeld:
Een van de opties die destijds door LaGroup is voorgesteld om de bezuinigingsopgave te realiseren, is het onderbrengen van de bibliotheekfilialen van Hellendoorn en Haarle in een multifunctionele accommodatie (mfa). De directie van ZINiN heeft verkennende gesprekken gevoerd met verschillende partijen in Hellendoorn en Haarle. Deze hebben niet geleid tot een verdiepend onderzoek om verschillende redenen. In een geval bleek de grootte van de mfa niet toereikend, waardoor een aanbouw gerealiseerd zou moeten worden en het resultaat geen bezuiniging opleverde. Tijdens een ander gesprek was de beoogde samenwerkingspartner niet geïnteresseerd. Een andere locatie was niet voor langere tijd beschikbaar.
Het onderbrengen van de bibliotheekfilialen van Hellendoorn en Haarle laat zich niet afdwingen. Er is altijd overeenstemming tussen twee partijen nodig om samen te werken.
Overigens is de bezuinigingsopgave in 2020 al gerealiseerd, onder andere door de personele kosten naar beneden bij te stellen. Dit laat onverlet dat de directie van ZINiN nog steeds op zoek is naar kansen die onderzocht worden als die zich voordoen.
Burgemeester Raven stuurt nog informatie toe over overgangsrecht (waar sprake van is als vergunning wordt ingetrokken en ondernemer bezwaar aantekent).
Antwoord: zie bijgaand memo.
Lokaal Hellendoorn heeft gevraagd naar afschrift van de antwoordbrief op de brief van omwonenden Tunnelweg ivm plaatsen chalets op vakantiepark. De fractie heeft nog geen afschrift gezien. Wethouder Overmeen geeft aan, dat, als de brief er is, deze wordt toegestuurd.
Antwoord: zie bijlage.
Wethouder Overmeen-Bakhuis vraagt na of het riool eruit gaat bij aanpassen van Willem-Alexanderstraat.
Wethouder Overmeen-Bakhuis zorgt er voor dat de raad de resultaten hitte stresstest ter informatie krijgt toegestuurd.
Wethouder Overmeen-Bakhuis zorgt dat er een overzicht wordt aangeleverd van wanneer wat in de afgelopen jaren in dit deel van het centrum van Nijverdal is aangepakt.
Wethouder Overmeen-Bakhuis zal nagaan wat er in het plan voor de Willem-Alexanderstraat zit voor groenonderhoud en deze informatie toesturen aan de raad.
Bovenstaande toezeggingen zijn per e-mail afgehandeld op 17 september 2021: zie bijlage
Wethouder Overmeen-Bakhuis vraagt het bestuur van de markt schriftelijk de raad te informeren over participatie van marktkooplui: afgehandeld per mail op 10 september 2021: zie bijlage.
Wethouder Overmeen-Bakhuis op basis van dit kredietvoorstel in een later stadium terug bij de raad om het concrete plan voor deel Keizerserf zuid voor te leggen, waarbij de wethouder opmerkt dat dit niet geldt voor het deel Willem-Alexanderstraat: hier ligt een concreet plan voor waarvoor college de raad 350.000 euro krediet vraagt om plan uit te voeren.
Schetsplan Keizerserf verzonden op 9 mei 2022 aan raads- en burgerleden.
Tekst grootte
{{ settings.zoom }}%