Raad 21 september 2021 (19:30 - 22:30)
- Zaal:
- Raadzaal
- Openbaarheid:
- Openbaar
- Voorzitter:
- A Raven
Agenda
1 | Opening
Sprekers |
|
2 | Vaststelling agenda
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
3 | Mededelingen
Voorstel:
Status: Informatief Sprekers |
|
4 | Vervolg aankleding Willem Alexanderstraat
Samenvatting: Het centrum van Nijverdal krijgt de komende jaren te maken met een aantal opgaven waaraan gewerkt moet worden om de goede kwaliteit van het centrum te kunnen behouden. Naast het tegengaan van wateroverlast en hittestress, zal een slag gemaakt moeten worden met realisering van woningbouw en het terugbrengen van het aantal retail vierkante meters (verminderen leegstand). Dit alles om van het centrum van Nijverdal een meer compact, compleet en toekomstbestendig centrumgebied te kunnen maken, hetgeen als doelstelling is opgenomen in het Masterplan Centrum Nijverdal. Afgelopen jaar zijn er twee projecten opgestart om aan bovengenoemde opgaven tegemoet te kunnen komen. Beide projecten versterken elkaar zodanig, dat er een positieve spin off kan ontstaan voor andere toekomstige ontwikkelingen. Dit zal de bereidheid van derden vergroten om mee te investeren. De projecten betreffen:
Het is een traject dat samen met externe partijen aangepakt moet gaan worden. Hierbij stelt de gemeente de kaders op waarbinnen gezamenlijk uitvoering plaats zal moeten vinden. Hiermee wordt invulling gegeven aan doelstellingen uit het Masterplan Grotestraat Centrum Nijverdal 2016, de Woonvisie 2020-2025 en Samen leven met water 2021-2025. Om het centrum deze broodnodige kwaliteitsimpuls te kunnen geven, stellen wij u dan ook voor om in te stemmen met de uitvoering van het schetsplan de Willem-Alexanderstraat en het Maximaplein en de uitvoering van de transformatie Keizererf-zuid en hiervoor de benodigde kredieten beschikbaar te stellen.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
5 | Bestemmingsplan Wilhelminastraat 58 te Nijverdal
Aangezien er geen zienswijzen zijn ingediend, is dit voorstel rechtstreeks geagendeerd voor de raad. Samenvatting: Het ontwerpbestemmingsplan "Wilhelminastraat 58 te Nijverdal" heeft gedurende zes weken ter inzage gelegen. Tijdens de inzagetermijn zijn er geen zienswijzen ingediend. Er is derhalve geen aanleiding uw raad voor te stellen het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
6 | Vaststellen Nota Parkeernormen - herziene uitgave 2021
Samenvatting: In 2012 is de Nota Parkeernormen vastgesteld. Recent parkeeronderzoek wijst uit dat de normen nog steeds actueel zijn en niet bijgesteld hoeven te worden. Uitgangspunt van de Nota Parkeernormen is dat de parkeerbehoefte op eigen terrein wordt gerealiseerd. Als dit niet mogelijk is kan het college vrijstelling van deze eis verlenen. Wel moet er dan een storting in het parkeerfonds worden gedaan waarmee de parkeerplaatsen worden aangelegd of andere maatregelen worden getroffen die de parkeersituatie verbeteren. De storting bedraagt op dit moment € 500,- per parkeerplaats. Voorgesteld wordt deze bijdrage afhankelijk te maken van de grondwaarde, toezichtkosten, aanlegkosten en beheerskosten. Hoofdzakelijk de grondkosten zullen gekoppeld zijn aan de functie. Omdat er veel verschil zit in de waarde van gronden, afhankelijk van de functie die gerealiseerd kan worden op de gronden, is dit een eerlijkere en transparante manier om de waarde van de storting in het parkeerfonds te kwantificeren.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
7 | Invoering van de Ja/Ja-sticker
Samenvatting: Op 5 november 2019 heeft u de motie 'Zet Je Brievenbus Op Groen' (gericht op het invoeren van de Ja/Ja-sticker) aangenomen. In de huidige situatie ontvangen alle adressen automatisch ongeadresseerd drukwerk in de brievenbus, tenzij er op de brievenbus door middel van een (Nee-)sticker anders is aangegeven (het zogenaamde 'opt-outsysteem'). Na invoering van de Ja/Ja-sticker wordt de situatie omgedraaid: huishoudens ontvangen enkel ongeadresseerd drukwerk indien zij (door middel van een Ja-sticker op de brievenbus) hiervoor kiezen (het zogenaamde 'opt-insysteem'). De invoering van de Ja/Ja-sticker leidt tot minder oud papier en draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente. Tijdens de raadsvergadering van 4 maart 2020 is de invoering van de Ja/Ja-sticker en de te kiezen variant (de 'Amsterdamse' of 'Utrechtse' variant) reeds behandeld. De 'Amsterdamse' variant richt zich op reclamefolders. De 'Utrechtse' variant is daarnaast ook gericht op huis-aan-huisbladen. Het oordeel was om de 'Utrechtse' variant in te voeren. In 2020 was er zowel bij de gemeente Amsterdam als bij de gemeente Utrecht sprake van een cassatieprocedure (Hoge Raad). Daarom is destijds besloten om de ontwikkelingen af te wachten. De cassatieprocedures zijn afgerond in het voordeel van de gemeente Amsterdam en in het nadeel van de gemeente Utrecht. Bovendien is een ruime overgangstermijn belangrijk, zodat de folderbranche tijdig maatregelen kan treffen. Dit raadsvoorstel geeft uitvoering aan de motie en treft voorbereidingen voor de invoering van de Ja/Ja-sticker per 1 juli 2022 door uitwerking van de 'Amsterdamse' variant.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
8 | Tweede wijziging van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Hellendoorn 2019
Samenvatting: Door gewijzigde landelijke regelgeving omtrent de eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hierna: Wmo) is de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Hellendoorn 2019 (hierna: verordening) aan herziening toe. Om de verordening weer aan te laten sluiten op de landelijke regelgeving is een wijziging van de verordening nodig. Wij stellen u voor in te stemmen met de voorgestelde wijziging van de verordening.
Voorstel:
Status: Ter besluitvorming Sprekers |
|
9 | Verzamelwijziging september 2021
De begrotingswijzigingen in de verzamelwijziging zijn technisch van aard en vragen normaliter geen bestuurlijke afweging. Om ze te kunnen verwerken in onze begroting worden de wijzigingen gebundeld en voorgelegd aan uw raad. Het gaat om de volgende voorstellen:
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
10 | Reglement van orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad
Samenvatting: Op 1 september 2020 heeft de gemeenteraad het Reglement van Orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad vastgesteld. Naar aanleiding van de evaluatie die heeft plaatsgevonden, is het wenselijk wijzigingen aan te brengen in de manier van vergaderen en de werking van de raad. Het gaat dan om de samenstelling en taken van de agendacommissie, de vergadercyclus en het inspreekrecht. Dit voorstel bevat een daarop een toelichting.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
11 | Verordening op het raadsplein
Samenvatting: Op 1 september 2020 heeft gemeenteraad de Verordening op het raadsplein vastgesteld. Op basis van de evaluatie van het nieuwe vergadersysteem wordt voorgesteld een aantal wijzigingen door te voeren. Die hebben betrekking op het meespreekrecht, de vergadercyclus en het inspreekrecht.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
12 | Tegengaan onveilig en malafide ondernemersklimaat door wijzigen Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Hellendoorn 2020 en technische aanpassingen in verband met de nieuwe Alcoholwet
Samenvatting: De aanpak van ondermijning staat hoog op de politieke agenda; zowel landelijk, regionaal als lokaal. Naast de strafrechtelijke aanpak komt daarbij steeds meer nadruk te liggen op een bestuursrechtelijke aanpak. De ontwikkelingen binnen deze bestuursrechtelijke aanpak gaan dan ook snel en mede door de jurisprudentie die daardoor ontstaat, komt er steeds meer duidelijkheid over de mogelijkheden en onmogelijkheden daarvan. De gemeente Hellendoorn heeft sinds februari 2020 een zogenaamd exploitatievergunningstelsel in de APV opgenomen. Op basis van dit stelsel geldt een vergunningplicht voor in deze APV genoemde risicobranches. Uit recente jurisprudentie is gebleken dat het stelsel, zoals dat nu wordt gehanteerd, de nodige juridische risico's met zich meebrengt. Gelet daarop bestaat de behoefte om het stelsel in lijn te brengen met de actuele inzichten inzake de bestuursrechtelijke mogelijkheden. Tot slot is per 1 juli 2021 de Drank- en Horecawet gewijzigd in de Alcoholwet. Dit heeft tot gevolg dat er technische naamswijzigingen moeten worden doorgevoerd in onder andere de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Hellendoorn 2020.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling (hamerstuk) Sprekers |
|
13 | Motie vreemd aan de orde van de dag over Regenboogzebrapad
De raadswerkgroep LHBT+ heeft deze motie voorbereid en zal deze aankondigen bij het vaststellen van de agenda en indienen bij dit agendapunt.
Voorstel:
Status: Ter besluitvorming Sprekers |
|
14 | Motie vreemd aan de orde van de dag over Woningmarkt
Fractie Lokaal Hellendoorn heeft deze motie voorbereid en zal deze aankondigen bij het vaststellen van de agenda en indienen bij dit agendapunt.
Voorstel:
Status: Ter besluitvorming Sprekers |
|
15 | Motie vreemd aan de orde van de dag over Visie dorp Hellendoorn
Fracties CDA, GroenLinks, D66 en PvdA hebben deze motie voorbereid en zullen deze aankondigen bij het vaststellen van de agenda en indienen bij dit agendapunt.
Voorstel:
Status: Ter besluitvorming Sprekers |
|
16 | Lijst brieven aan de raad 21 september 2021
Voorstel:
Status: Wijze van afhandelen vaststellen Sprekers |
|
17 | Beantwoording vragen
Er zijn geen vragen ingediend.
Voorstel:
Status: Informatief Sprekers |
|
18a | Besluitenlijst Raad 6 juli 2021
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
18b | Besluitenlijst Raad 14 september 2021
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
19 | Sluiting
Sprekers |