Raad 17 december 2019 (19:30 - 23:00)
- Zaal:
- Raadzaal
- Openbaarheid:
- Openbaar
- Voorzitter:
- A Raven
De raadsvergadering van 17 december 2019 is voortgezet op 18 december 2019, vanaf agendapunt 12.
Agenda
1 | Opening en uitspreken in memoriam oud raadslid de heer Roelofs
Sprekers |
|
2 | Vaststelling agenda
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
3 | Mededelingen
Voorstel:
Status: Informatief Sprekers |
|
4 | Concept overeenkomst doordecentraliseren CSG Reggesteyn
Voorstel:
Status: Wensen en bedenkingen meegeven aan college Sprekers |
|
5 | Vervolg behandeling beroep bestemmingsplan kinderboerderij door de Raad van State
Voorstel is rechtstreeks geagendeerd voor de raadsvergadering (ivm deadline 19 december 2019 ABRS). Samenvatting: Met toepassing van de Coördinatieverordening Wro 2016, hebt u op 12 december 2017 het bestemmingsplan "Kinderboerderij Hellendoorn/Nijverdal" gewijzigd vastgesteld ten opzichte van het tervisie gelegde ontwerpbestemmingsplan. Tevens hebt u besloten om de Lijsterweg aan de openbaarheid te onttrekken. Het college heeft een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een kinderboerderij. Vanwege de toepassing van de Coördinatieverordening, wordt dit juridisch gezien als één samenhangend besluit.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
6 | Startnota Regionale Energie Strategie Twente (RES - Twente)
Samenvatting: Nederland heeft het Klimaatakkoord van Parijs ondertekend en doelstellingen bepaald voor 2030 (49% CO2-emissiereductie ten opzichte van 1990) en 2050 (minimaal 80-95% CO2-emissiereductie). De afspraken voor 2030 zijn uitgewerkt in het nationaal Klimaatakkoord. Voor decentrale overheden is het opstellen van een Regionale Energiestrategie (RES) een belangrijk onderdeel van het akkoord. Bij de ontwikkeling van de RES bepalen provincie, gemeenten, waterschappen, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties welke bijdrage zij gezamenlijk kunnen leveren aan de doelstellingen voor 2030 van het landelijke klimaatakkoord. Het betreft de opwek van duurzame energie (elektriciteit via zon en wind) en de warmtetransitie in de gebouwde omgeving en de daarvoor benodigde opslag- en energie-infrastructuur.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
7 | Stappenplan RES Hellendoorn
Samenvatting:
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
8 | Verkeersveiligheidsplan Voorkomen blijft beter dan genezen 2019-2025
Samenvatting: De gevolgen van verkeersonveiligheid zijn zowel in persoonlijke zin als ten aanzien van de maatschappelijke kosten aanzienlijk. Verkeersveiligheid zal daarom ook altijd een belangrijk aandachtspunt zijn. Om ter verbetering van de Verkeersveiligheid het aantal ongevallen te reduceren is in november 2010 de intentieverklaring samenwerking verkeersveiligheid Twente 2010-2014 ondertekend. Vanuit deze intentieverklaring is het Verkeersveiligheidsplan Hellendoorn 2012 – 2015 opgesteld (VVPH). Het nieuwe Verkeersveiligheidsplan is een vervolg op het VVPH, en geeft de lijn weer die de gemeente Hellendoorn de komende jaren zal inzetten om de verkeersveiligheid op het Hellendoornse wegennet te verbeteren. Het geeft tevens een beeld van waar we staan op het gebied van ongevallenreductie en op welke projecten ingezet zal worden.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
9 | Vaststellen Mobiliteitsagenda
Samenvatting: Waar we heen willen op het gebied van verkeer en vervoer staat verwoord in de Mobiliteitsvisie 2018-2030. Dit is een denkrichting, een ambitie met plannen (concreet en minder concreet). De plannen zijn nu opgenomen in de, ter besluitvorming voorliggende, Mobiliteitsagenda 2019-2030.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
10 | Vaststellen: Nota Beter Fietsen in Hellendoorn 2019-2030 (november 2019)
Vaststellen: In de recent vastgestelde Mobiliteitsvisie is richting gegeven aan het verkeer- en vervoerbeleid voor de komende jaren. Op het gebied van de fiets moest de Mobiliteitsvisie verdere uitwerking krijgen. Daarom is de nota Beter Fietsen in Hellendoorn 2018-2030 opgesteld. Dit is een document met een ambitieuze doelstelling: het aandeel fietsritten op het totaal aantal ritten stijgt met 10%. De aanleg en verbetering van fietspaden alleen is onvoldoende om deze doelstelling te halen. Er moet ook gekeken worden naar stallingsvoorzieningen, naar de fiets als onderdeel van de keten om je te verplaatsen, naar de veiligheid van fietsen en fietspaden en naar welke rol ICT kan spelen om fietsen aantrekkelijker te maken. Dat kunnen we niet alleen. We zullen gebruik maken van kennis van anderen.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
11 | Woonvisie Gemeente Hellendoorn 2020-2025
Samenvatting: De Woonvisie Gemeente Hellendoorn 2020-2025 is gereed. De woonvisie is opgesteld in opdracht van de gemeente Hellendoorn en Reggewoon. De woonvisie geeft een actueel overicht van de lokale en bovenlokale ontwikkelingen op de woningmarkt. Daarnaast geeft de visie een richtinggevend kader voor de lokale woonopgave voor de komende jaren. Het doel van de woonvisie is om voldoende, kwalitatief goede en betaalbare huisvesting te realiseren voor alle doelgroepen in de gemeente Hellendoorn. Wij stellen u voor om de Woonvisie Gemeente Hellendoorn 2020-2025 vast te stellen.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
12 | Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Hellendoorn 2020
Samenvatting: De Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Hellendoorn 2009 is aan vervanging toe. Voorgesteld wordt om een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vast te stellen en hiervoor de Model-verordening APV van de VNG als basis te gebruiken. Naast tekstuele en kleine juridische updates worden enkele meer omvangrijke wijzigingen voorgesteld. Dit betreffen wijzigingen van artikel 2:10 (voorwerpen op of aan de weg), artikel 2:12 (maken of veranderen van een uitweg), artikel 2:18 (rookverbod in bossen en natuurterreinen), artikel 2:25 (evenementenvergunning), artikel 2:26 (ordeverstoring), artikel 2:50a (verbod op zichtbare uitingen van verboden organisaties), artikel 2:73a (carbidschieten), hoofdstuk 3 (regulering prostitutie, seksbranche en aanverwante onderwerpen), artikel 5:10 (parkeren of laten stilstaan van voertuigen anders dan op de rijbaan) en hoofdstuk 5, afdeling 6 (openbaar water en waterstaatswerken). De voorgestelde nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Hellendoorn 2020 is bijgevoegd in het raadsbesluit.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
13 | Financiële scan Hellendoorn, maart 2019 definitief
Provinciale Staten van Overijssel hebben in het kader van de verbetering van de “kwaliteit openbaar bestuur” extra middelen beschikbaar gesteld voor onder andere het uitvoeren van financiële scans bij gemeenten. Wij hebben aangegeven graag in aanmerking te willen komen voor deze scan. De scan geeft inzicht in de financiële positie, de kansen en de risico’s van de gemeente. Gedeputeerde Staten verwachten van de raad of het college een schriftelijke reactie, in het bijzonder met betrekking tot de eventuele aanbevelingen. Daarbij verwacht de provincie, dat de gemeente aangeeft wat met de aanbevelingen wordt gedaan. De (onafhankelijke) onderzoeker heeft de volgende onderzoeksvraag meegekregen: Geef inzicht in de financiële positie van Hellendoorn, zodat de uitkomsten kunnen worden gebruikt als ondersteuning bij het maken van prioriterings- en beleidskeuzes. De financiële scan is gepresenteerd aan de commissie ABZM op 9 mei 2019 door de onderzoeker en de toezichthouder van de provincie Overijssel. De scan is gebaseerd op de begroting 2019 en in maart 2019 uitgebracht. Toen was net bekend dat het tekort van het sociaal domein fors hoger was dan we bij de begroting 2019 hadden voorzien. In de scan is deze ontwikkeling dus niet verwerkt. De onderzoeker heeft diverse conclusies getrokken en op acht onderdelen aanbevelingen gedaan. In totaal zijn het achttien aanbevelingen. In deze notitie geven we onze reactie op de aanbevelingen. De conclusies becommentariëren we verder niet, maar nemen we wel mee bij toekomstige beleidsveranderingen.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
14 | Najaarsrapportage 2019
Samenvatting: De najaarsrapportage behandelt de financiële stand van zaken van de gemeente Hellendoorn met peildatum 1 oktober 2019. In deze najaarsrapportage geven wij u een tussenstand van de ombuigingen 2019. De ombuigingen die daarin (deels) niet gerealiseerd kunnen worden, kunnen we opvangen met het saldo uit de ombuigingen tweede tranche (juni 2019). De septembercirculaire is verwerkt, dit geeft een nadeel in 2019 van € 197.000,--. Enkele meevallers zien we bij de groenverkopen (+€ 125.000,--) en de afrekening beschermd wonen (+€ 236.000,--). Daarnaast hebben we binnen verschillende budgetten kritisch gekeken naar de kosten en eventuele meeropbrengsten. Op die wijze hebben we in de lopende begroting ruimte gevonden het tekort op te lossen. Per saldo zien we een voordeel van € 304.000,--. Het is goed te zien, dat ondanks de tegenvaller in het gemeentefonds, een aantal (incidentele) meevallers zorgen voor een positief saldo van deze najaarsrapportage.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
15 | Nota Lokale Heffingen 2019
Samenvatting: Elke raadsperiode bieden wij de gemeenteraad een Nota Lokale Heffingen (NLH) aan De vorige NLH dateert van 2015. De basis voor de NLH is gedefinieerd in artikel 17 van de ‘Financiële verordening gemeente Hellendoorn 2017’. Allereerst komen allerlei ontwikkelingen bij de lokale heffingen aan de orde. Daarna wordt ingegaan op de verschillende belastingsoorten. Daarbij komen de tarieven aan de orde en de kostendekkendheid. Tot slot wordt er nog gekeken naar de woonlasten en de invordering van gemeentelijke belastingen. Het is een beschouwende nota, waarin een aantal beslispunten voor de gemeenteraad worden voorgesteld en onderzoeksvragen worden gepresenteerd voor deze raadsperiode.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
16 | Belastingverordeningen 2020
Voorstel:
Status: Ter vaststelling
Sprekers |
|
17 | Tarieven gemeentelijke sportaccommodaties 2020
Samenvatting: Voorgesteld wordt het ontwerp-tarievenbesluit van de bestuurscommissie voor de lichamelijke opvoeding en de sport (blos) voor het gebruik van de gemeentelijke sportaccommodaties in 2020 vast te stellen. In het ontwerp-tarievenbesluit is rekening gehouden met het besluit van uw raad op 5 november 2019 om de tarieven voor de binnen- en buitensport niet met 10% extra te verhogen. Op basis van uw besluit en op basis van de gemeentelijke begrotingsrichtlijnen worden de tarieven voor 2020 in algemene zin verhoogd met een inflatiepercentage van 2,9% en wordt op onderdelen "maatwerk" toegepast.
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
18 | Nieuw beleid Regio Twente 2020
Samenvatting: Regio Twente stelt voor de programmabegroting 2020 te wijzigen voor een formatie-uitbreiding en het vergroten van de betrokkenheid van gemeenteraden bij het werk van Regio Twente. De meerkosten worden grotendeels gedekt door extra inkomsten in het kader van het Rijksvaccinatieprogramma en daarnaast door een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. In bijgaande concept-zienswijze geven wij aan niet akkoord te gaan met deze wijze van financieren. Wij roepen Regio Twente op om de meerkosten in 2020 op te vangen binnen de reguliere begroting.
Voorstel:
Status: Vaststellen (Hamerstuk) Sprekers |
|
19 | Subsidieplafonds 2020
Samenvatting: Voorgesteld wordt subsidieplafonds voor 2020 vast te stellen voor subsidies die kunnen worden verstrekt op basis van de Algemene subsidieverordening samenleving gemeente Hellendoorn 2014 en de Subsidieverordening onderhoud gemeentelijke monumenten 2008.
Voorstel:
Status: Vaststellen (Hamerstuk) Sprekers |
|
20 | Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Hellendoorn 2019
Samenvatting: De huidige verordening van 2014 is aan vervanging toe. Hierin wordt o.a. nog verwezen naar de Wet bescherming persoonsgegevens en niet naar de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg).
Voorstel:
Status: Vaststellen (Hamerstuk) Sprekers |
|
21 | Ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 17 december 2019
Voorstel:
Status: Vaststellen afhandeling Sprekers |
|
22 | Beantwoording vragen raadsvergadering 17 december 2019
Voorstel:
Status: Informatief Sprekers |
|
23 | Besluitenlijst openbare raadsvergadering 5 november 2019
Voorstel:
Status: Ter vaststelling Sprekers |
|
24 | Benoeming M.K. Krommendijk-Grit als raadslid
De raadsvergadering van 17 december 2019 wordt voortgezet op 18 december 2019. Dat geldt in ieder geval voor dit agendapunt. Na de schorsing op 17 december (eindtijd ca. 23 uur), is duidelijk welke agendapunten verder worden doorgeschoven naar 18 december 2019. Samenvatting:
Voorstel:
Status: Benoeming Sprekers |
|
25 | Benoeming H. Nijhof als wethouder
De raadsvergadering van 17 december 2019 wordt voortgezet op 18 december 2019. Dat geldt in ieder geval voor dit agendapunt. Na de schorsing op 17 december (eindtijd ca. 23 uur), is duidelijk welke agendapunten verder worden doorgeschoven naar 18 december 2019. Samenvatting:
Voorstel:
Status: Benoeming Sprekers |
|
26 | Schorsing
De raadsvergadering van 17 december 2019 wordt voortgezet op 18 december 2019. Dat betekent dat ook de sluiting van de vergadering op 18 december 2019 zal zijn. Sprekers |